Hentikan pinjaman SDB bernilai RM300 juta kepada Air Asia

Kota Kinabalu, Jumaat, 23 Oktober 2020

Kerajaan Sabah yang baru mesti menghentikan pinjaman RM300 juta yang diluluskan oleh Sabah Development Bank kepada Air Asia kerana SDB diberi mandat untuk memberikan pembiayaan pembangunan kepada projek-projek di Sabah dan bukan pada usaha yang berisiko.

Industri penerbangan bukanlah sesuatu yang harus ditanggung oleh SDB semasa wabak koronavirus. Mana-mana pegawai bank dan pengusaha tahu apa krisis yang dihadapi oleh industri penerbangan.

Seperti yang dilaporkan, Malaysia Airports telah menyaman Air Asia berjumlah RM78.16 juta

Adakah pinjaman RM300 juta oleh SDB kepada Air Asia melebihi Had Peminjam Tunggal mengikut standard perbankan?

Oleh kerana kerajaan baru sahaja memegang jawatan tiga minggu yang lalu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa pinjaman tersebut telah diluluskan semasa era pemerintahan yang lalu. SDB harus dipertanggungjawabkan untuk kelulusan pinjaman.

Menurut laporan berita nasional dan antarabangsa, SDB telah meluluskan pinjaman RM300 juta kepada Air Asia “untuk memastikan syarikat penerbangan tetap bertahan di tengah wabak koronavirus”. Laporan tersebut menyatakan bahawa pinjaman berjumlah RM300 juta itu “akan membuat syarikat penerbangan bertahan selama dua bulan, membiayai operasi tempatan.”

Apa yang akan berlaku selepas dua bulan dan syarikat penerbangan tidak pulih? Bagaimana jika Air Asia berakhir seperti Dragon Air, yang merupakan anak syarikat Cathay Pacific yang hebat, sebuah syarikat penerbangan Hong Kong? (Dua hari yang lalu, Cathay Pacific telah menutup Dragon Air).

Menurut laporan berita yang sama, AirAsia dilaporkan akan mengumpulkan RM2.5 bilion pada akhir tahun. Dua minggu lalu, “syarikat jangka panjangnya AirAsia X Bhd mencadangkan penstrukturan hutang dan pemotongan modal saham bernilai AS $ 15.3 bilion (RM63.5 bilion) untuk mengelakkan pembubaran.” Sangat membimbangkan bahawa laporan tersebut sudah membicarakan tentang “mengelakkan pembubaran.”

Berapalah sangat RM300 juta berbanding hutang RM66 bilion yang terdedah kepada Air Asia? Bagaimana RM300 juta dana SDB yang kecil dapat membantu Air Asia terus bertahan? RM300 juta hanyalah 4.5% daripada pendedahan hutang Air Asia.

Sebaliknya, RM300 juta dapat banyak membantu menghidupkan semula ekonomi Sabah dengan memberi pinjaman kepada sektor perumahan atau pertanian mahupun pembinaan di Sabah.

Kami berharap Air Asia dan Malaysia Airlines dapat terus berkhidmat untuk negara tetapi bagi Sabah dan Bank Pembangunan Sabah adalah tidak untuk mengambil risiko dana yang sangat terhad untuk “menjaga Air Asia tetap bertahan.” Sekiranya ada pertolongan yang diperlukan untuk memastikan Air Asia dan Malaysia Airlines tetap bertahan, maka kerajaan Persekutuan harus melaksanakan tugasnya.

Datuk Yong Teck Lee
Presiden SAPP, Adun (Dilantik)

Info yang berkenaan  —

  1. https://www.malaymail.com/news/malaysia/2020/10/22/mahb-files-civil-suit-against-airasia-x-for-rm78m-outstanding-aeronautical/1915380
  2. https://www.nst.com.my/business/2020/10/634319/rm300mil-loan-airasia
  3. https://www.scmp.com/news/hong-kong/transport/article/3106418/cathay-dragon-staff-bear-brunt-job-cuts-boss-says-focus
  4. https://www.aljazeera.com/economy/2020/10/21/hong-kongs-cathay-pacific-airways-slashes-jobs-kills-dragon
  5. https://www.sabahdevbank.com/
  6. https://www.reuters.com/article/airasia-group-loan-idUSL4N2HD2R6
  7. https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2020/10/22/airasia-secures-loan-capital-raising-progressing-says-ceo/

Author: Johnny Chin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *